Dr. ELNUR NƏSİROV.
RAŞİDİ XƏLİFƏLƏR DÖVRÜNDƏ AZƏRBAYCANIN FƏTHİ
Bu
kitab müəllifi tərəfindən 1977-ci ildə Türkiyə Respublikası Səlcuq
Unversiteti, İctimai Elmlər İnsitutunda Prof. Dr. Mikayıl Bayramın elmi
rəhbərliyi altında magistr işi olaraq yazılmış və müdafiə
edilmişdir.Prof. Dr. Əhməd Önkal və Prof. Dr.Zəkəriyyə Kitapçı bu əsərə
müsbət rəy vermişlərdir.
RAŞİDİ XƏLİFƏLƏR DÖVRÜNDƏ AZƏRBAYCANIN FƏTHİ-4( 1-ci Hissə) ( 2-ci Hissə) ( 3-cü Hissə) II Xəlifə Ömər İbn Xəttab Dövrü Ərəblərin Bizansla Mübarizəsi və İranla Azərbaycanın Fəthi Bizans müharibələri
Allah Rəsulunun (salallahu aleyhi və səlləm) birinci xəlifəsi Əbu Bəkr (r.a.) (632-634)
dövründəki Riddə Rəsulullahın (salallahu aleyhi və səlləm) vəfatından sonra Ərəbistan
yarımadasında yaşayan bəzi ərəb qəbilələri müxtəlif bəhanələrlə üsyan
edərək Mədinə Şəhər Dövlətinə tabə olmaqdan və İslam dininin zəkat və.s
kimi hökmlərini icra etməkdən imtina etmişdilər. Hətta Tüleyha,
Museyləmə və.s kimi şəxslər peyğəmbərlik iddiasına düşərək Mədinə Şəhər
Dövlətinin valilərinə və məmurlarına hücum edərək onları qovmuşdular.
Bunu İslam tarixində İrtidad hərəkatı və ya Riddə hadisələri deyilir.
Çünki bu qəbilələr dövlətə qarşı üsyan etməklə mürtəd olmuşdular yəni
İslam dinindən çıxmışdılar. I xəlifə Əbu Bəkr İrtidad hərəkatına
qarşı ciddi tədbirlər görərək qısa müddət ərzində bu üsyanları
yatırmağı və Ərəbistan yarımadasının, eyni zamanda müsəlmanların birlik
və bərabərliyini qurmağı bacarmışdı.) müharibələrinin müsəlmanların
lehinə müsbət nəticələnməsindən sonra hər biri 3000 nəfərlik hərbi
dəstələr Əmr İbnul-As, Yəzid ibn Əbu Sufyan və Şurahbil ibn Hasənənin
komandanlıqları altında şimal istiqamətinə göndərilmişdilər(Hitti, həmin
əsər, c. I, s. 224.). Yəzid ibn Əbu Sufyan Ölü dənizin cənubunda,
Fələstinin bizanslı canişini Sergiuslə vuruşaraq zəfər əldə etmişdi.
Sergiusin məğlub olmuş ordusundan qaçan 1500-2000 nəfər Bizans əsgəri
isə Dasin adlı yerdə 634-cü ilin fevralında mühasirəyə alınaraq məhv
edilmişdi(Şahin Uçar, Anadoluda İslam Bizans Mücadelesi, İstanbul 1990,
s. 65.). 634-cü ildə Xalid ibn Vəlid (r.a.) özünün məşhur İldırım
hərəkatını gerçəkləşdirmişdi. İranın Hirə şəhərindən başlayaraq İraqla
Suriya arasındakı keçilməz səhranı Dumət-ul-Cəndəl adlı yerdən keçərək
18 günlük çətin yürüşdən sonra öz hərbi dəstəsi ilə Dəməşq şəhəri
ətrafına gəlmişdi. Beləcə İslam ordusu ilə üzbəüz dayanmış Bizans
ordusunun arxasına keçmişdi. Döyüş mövqeyinə irəliləyərkən Xalid ibn
Vəlidin dəstəsi Bizans ordusuna köməyə gedən xristian ərəblərdən ibarət
Qəssani ordusu ilə rastlaşmış və onları məğlub etmişdi. Fələstinin Busra
qəsəbəsinə gələrək burada onu gözləyən digər müsəlman əsgərlərlə öz
qüvvələrini birləşdirdi. İki tərəfdən sıxışdırılan Bizans ordusu 30 iyul
634-cü ildə Əcnadeyn adlı yerdə darmadağın edildi. Bu parlaq qələbə
İslam tarixində Əcnadeyn zəfəri kim qeyd olunur. Beləcə Fələstin
müsəlmanların üzünə açılmışdı(Hitti, həmin əsər, c. I, s. 226-228.).
635-ci ilin sentyabrında altı aylıq mühasirədən sonra Xalid ibn Vəlid
Dəməşq (Şam) şəhərini fəth etimişdi. Bizans zülmündən azad olan
Dəməşqlilər müsəlmanlarla, aşağıda mətnini verdiyimiz əhdi bağladılar. Bismillahir-Rəhmanir-Rəhim
Bu əmannamə Xalid ibn Vəlidin şəhərə girəcəyi təqdirdə Dəməşq əhalisi
üçün öz təminatı altına alacağı mövzuları sadalayır. Onların həyatları,
mal-mülkləri və kilsələri təminat altındadır. Şəhərin qala divarları
dağıdılmayacaq. Heç bir müsəlman əsgər yerli əhalinin evinə girməyəcək.
Allahın, Rəsulunun və möminlərin himayəsi onlara verilmişdir. Onlar
cizyə ödədikləri müddətcə başlarına müsəlmanlar tərəfindən yaxşılıqdan
başqa bir şey gəlməyəcəkdir(Eyni əsər, c. I, s. 229.). Bu hadisə
Suriyadakı digər şəhərlərin də könüllü şəkildə öz qapılarını müsəlman
ordularının üzünə açmalarına səbəb olmuş və müqavilə mətni model olaraq
qəbul edilmişdi(Yenə orada.). Dəməşqin fəthindən sonra növbə bütün
Suriyanın taleyini müəyyənləşdirilməsinə gəlmişdi. Xalid ibn Vəlid
Bizans imperatoru Heraklın öz qardaşı Teodorun komandanlığı altında 50
min nəfərlik ordunu itirilmiş Suriya şəhərlərini geri almaq üçün hərəkət
etdiyi xəbərini alandan sonra Xums, Dəməşq və digər şəhərlərdəki hərbi
dəstələrini geri çəkərək qüvvələrini birləşdirmiş və 25 min nəfərlik
süvari ordusu hazırlamışdı. O, öz ordusunu İordaniyanın şərqindəki
Yərmuk vadisində toplamışdı. 636-cı il avqustun 20-sində həmin yerdə iki
ordu arasında şiddətli bir döyüş baş verdi. Döyüş vaxtı sərt və isti
küləyin qaldırdığı toz və qum buludu döyüş meydanını bürümüşdü. Belə
hava şəraitinə vərdiş edən ərəblər Bizans ordusuna güclü həmlələr edir
və şiddətli zərbələr endirirdilər. Nə komandirlərin canfəşanlığı, nə də
ordudakı keşişlərin xorla dua oxumaları Bizans ordusunun imdadına
yetişmədi. Bizans ordusun tərkibindəki erməni əsgərlər öz mövqelərini
qoyub qaçmağa başlayan kimi döyüş nizamı pozuldu və Bizans ordusunda
ümumi bir təlaş başladı. Mücahidlərin qılıncından canını qurtara
bilənlər özlərini bir giriş və bir çıxışı olan dar Ruqaəd vadisinə
çatdıraraq qaçmağa başladılar. Amma vadinin çıxışında ərəb süvarilərinin
onları gözlədiyindən xəbərsiz idilər. Burada Bizans ordusunun
tör-töküntüləri də müsəlman süvariləri tərəfindən məhv edildi.
İmperatorun qardaşı Theodorun cəsədi də döyüş meydanında qalmışdı(Yenə
orada, c. I, s. 230.). Əldən çıxan Suriya şəhərləri Yərmuk
zəfərindən sonra yenidən müsəlmanların əlinə keçdi. Hətta İskəndərun və
Hələb şəhərləri də müsəlmanlar tərəfindən fəth olundu. Yərmuk zəfərindən
sonra İslam orduları ciddi müqavimətə rast gəlmədən Tavriya (Toros)
sıra dağlarına qədər irəlilədilər və Kiçik Asəya (Anadolu) sərhədlərinə
çatdılar(Yenə orada, c. I, s. 231.). Yərmuk məğlubiyyətindən sonra
yatağa düşən imperator Herakl 641-ci ildə iztirab çəkərək öldü. Onun
ölümündən sonra Bizans taxtına bir-birinin ardınca hökmdarlar çıxmağa
başlamış, kilsənin də fəal iştirak etdiyi saray çəkişmələri güclənmişdi.
Nəhayət II Konstans 641-ci ilin sonunda 11 yaşında ikən Bizans
imperator taxtına oturdulmuşdu. Bu vaxt İslam orduları Aralıq dənizi
hövzəsində bəzi uğurlu hərbi əməliyyatlar həyata keçirmişdilər. Əmr
İbnul-As 642-ci ildə İskəndərunu (Antakiya) fəth etmişdi. Şimali
Afrikada Aralıq dənizinin cənub sahili boyunca sürətlə irəliləyən İslam
ordusu Tunis sərhədlərinə yaxınlaşmış və buradakı Bizans hərbi
qüvvələrini əzərək 643-cü ildə Tripoli şəhərini fəth etmişdilər. 643-cü
ildə Ermənistanda, 647-ci ildə isə Kappadokiyada Bizans ordusu məğlub
edilərək, bu iki ölkə də İslam orduları tərəfindən fəth
edilmişdi(Ostraqorsky, həmin əsər, s. 106-112.). Bizans və Sasani
imperiyaları arasında nəsillər boyu davam edən ağır və yorucu
müharibələr nəticəsində hər iki dövlətin ordusunda bezginlik
əhvali-ruhiyyəsi yaranmışdı. Buna paralel olaraq, hər iki dövlətin böyük
məbləğdəki müharibə xərclərini təmin etmək üçün ağır vergilər yüklədiyi
vətəndaşlarının da öz dövlətlərinə qarşı sədaqət və bağlılıqları
azalmışdı(Hitti, həmin əsər, c. I, s. 215.). Bu əlbəttə ki,
müsəlmanların etdikləri müharibələrdən zəfərlə çıxmasının səbəbləri
arasında mühüm yer tuturdu. İranın fəthi
İslam ordularının Ərəbistan yarımadası xaricində əldə etdikləi ilk
müvəffəqiyyətlərdən biri və fəth edilən Sasani şəhərlərindən ilki Hirə
şəhəri olmuşdur. 633-cü ildə Xalid ibn Vəlid qısamüddətli mühasirədən
sonra ildə 60 min dirhəm cizyə ödəmələri şərtilə Hirə şəhərini təslim
almışdı. Bu müharibədə ona çoxdan bəri Sasanilərlə müharibə vəziyyətində
olan xristian ərəblərdən ibarət Bəni Şeyban qəbiləsinin rəisi Müsənna
ibn Xarisə kömək etmişdi(Hitti, həmin əsər, c. I, s. 226.). Əbu
Bəkrin (r.a.) vəfatından sonra onun yerinə Ömər ibn Xəttab (r.a.) Allah
Rəsulunun (s.a.v.) ikinci xəlifəsi seçilmişdi (634-644). Ömər ibn Xəttab
xəlifəliyinin ilk ilində Sasanilərin hakimiyyəti altında olan İraqa
göndərilmək üçün ordu hazırlamış və bu ordunun komandanlığına Əbu Ubeydə
ibn Cərrah əs-Səqafi (r.a.) öz xahişi ilə təyin olunmuşdu. Avanqard
qüvvələrə komandanlıq edən Suleyt ibn Qeys əl-Ənsari İraq istiqamətində
yola çıxandan bir neçə gün sonra Əbu Ubeydə ibn Cərrah da əsas
qüvvələrlə eyni istiqamətdə Mədinədən hərəkətə keçmişdi. Xəlifənin əmri
ilə yol üstündəki müsəlman ərəb qəbilələrindən olan əlavə qüvvələr də
əsas orduya qoşulmuşdu(Zərrinkub, həmin əsər, s. 362.). Ərəblər bu
yürüş vaxtı İraqda üç dəfə: Nəmarik, Səqatiyyə və Baqisqas adlı yerlərdə
İran hərbi birləşmələrini məğlubiyyətə uğratmışdılar. Əsas Sasani
ordusu isə Bəhmən Caduyə adlı sərkərdənin başçılığı altında Fərat çayı
hövzəsinə gələrək çayın sağ sahilində Məhurə adlı yerdə düşərgə
qurmuşdular. Daha əvvəl üç dəfə məğlub olmuş İran hərbi birləşmələrindən
sağ qalan əsgərləri də Calinu adlı komandir toplayıb Məhurəyə
gətirmişdi. Bir müddət sonra Əbu Ubeydə ibn Cərrah da İslam ordusu ilə
həmin yerə gəldi və Fəratın sol sahilində düşərgə qurdurdu. İki ordunu
bir-birindən Fərat çayı ayırırdı. Hicri 13-cü ilin şəban ayında(İbn
Kəsir bu döyüşün hicri 12/633-cü ildə baş verdiyini yazır, bax:
əl-Bidayə, c. VII, s. 50.) (634-cü ilin noyabrı) ərəblər və iranlılar
arasında şiddətli döyüş baş verdi. Çayın üstündəki taxta körpüdən keçib
İran ordusuna hücum edən mücahidlər, düşmən ordusundakı fillərlə
qarşılaşanda, geri çəkilməyə məcbur oldular. Süvarilərin atları
fillərdən ürkmüş və döyüş nizamının pozulması sayəsində müsəlmanlar
çətin vəziyyətdə qalmışdılar. İslam tarixində Cisr (körpü) döyüşü adı
ilə qeyd olunan bu döyüşdə müsəlmanlar məğlub olmuş və çox sayda mücahid
şəhid olmuşdu. İslam ordusunun komandanı Əbu Ubeydə ibn Cərrah da bu
döyüşdə şəhid olmuşdu(İbn Kəsir, əl-Bidayə, c. VII, s. 54-55; Zərrinkub,
həmin əsər, s. 363.). Körpü müharibəsindən sonra bir il müddətincə
müsəlmanlar İraqda heç bir hərbi əməliyyat aparmadılar. 635-ci ildə
Cərir ibn Abdullah əl-Bəcəlinin komandanlığı altındakı İslam ordusu
Mədinədən İraqa hərəkət etdi. İraqda Müsənna ibn Harisənin köməçi
qüvvələri də müsəlmanlara qoşuldular. Bu ordu hicri 14/miladi 635-ci
ilin yayında Fərat çayı hövzəsində yerləşən Buveyb adlı yerdə İran
ordusunu darmadağın etdi. Bu dəfə ən qabaq sıraya düzülmüş fillər də
Sasani ordusunun imdadına yetişmədi. Döyüş meydanında saysız hesabsız
iranlı əsgərin cəsədi qalmışdı. Öldürülənlərin arasında iranlı sərkərdə
Mehran Mehrbəndzadə də vardı(İbn Kəsir, əl-Bidayə, c. VII, s. 56;
Zərrinkub, həmin əsər, s. 366-367.). Buveyb zəfərindən sonra ərəb
süvariləri Fərat çayı sahili boyunca Hirədən tutmuş Kəsgər və
Əynut-Təmrə qədər olan ərazilərdə reydlər keçirdilər(Zərrinkub, həmin
əsər, s. 369.). Bu hadisələr cərəyan edərkən İranın daxilində
iğtişaşlar baş verirdi. Sasani taxtına oturmaq üçün bu sülalədən bir
oğlan uşağı belə tapılmırdı. Şah II Xosrov Pərvizin bizanslı xristian
arvadı(Moisey, həmin əsər, s. 100.) Şirin bu sülaləyə mənsub olan bütün
oğlan uşaqlarını öldürtmüşdü. İranlı sərkərdələr Rüstəm və Firuzan,
anasının hər kəsdən gizlədərək böyütdüyü Sasani nəslindən Şəhriyarın 21
yaşlı gənc oğlunu tapıb 632-ci ildə III Yəzdigərd adı ilə taxta
çıxarmışdılar(İbn Kəsir, əl-Bidayə, c. VII, s. 53.). Bu dəyişiklik qoca
imperiyanı bir az da olsun canlandıra bilmişdi. İğtişaşlara son qoyuldu.
Fərat çayı hövzəsində hərbi əməliyyatlar aparan Sasani ordusu itirilmiş
bəzi şəhər və qalaları müsəlmanlardan geri ala bilmişdilər. Bu xəbərlər
Mədinəyə çatanda II xəlifə Ömər ibn Xəttab çox narahat
olmuşdu(Zərrinkub, həmin əsər, s. 371.). Bu hadisədən sonra Ömər
ibn Xəttabın əmri ilə müxtəlif ərəb qəbilələrindən toplanan ordunun
komandanlığına məşhur sərkərdə Səd ibn Əbu Vəqqas təyin olunaraq
Mədinədən İraqa göndərildi. Təmim, Bəni Əsəd, Quzaə, Bəcilə, Bəni Bəkr,
Tayy və.s ərəb qəbilələrindən toplanan 25 min nəfərlik ordu İraqın
Qədisiyyə adlı mövqeyində Rüstəmin komandanlıq etdiyi Sasani ordusunu
ağır məğlubiyyətə uğratmışdı. Bir neçə gün çəkən müharibədə İslam
ordusundan 6000 mücahid şəhid olmuşdu. Sasanilər isə bu müharibədə 10
mindən çox canlı qüvvə itirmişdilər. İranlı sərkərdə Rüstəm də döyüşdə
öldürülmüşdü(İbn Kəsir, əl-Bidayə, c. VII, s. 54-55; Zərrinkub, həmin
əsər, s. 363. İbn Kəsir döyüşün hicri 14/miladi 635-ci ildə baş
verdiyini qeyd edir.). Döyüş vaxtı Sasanilərə köməyə gələn ermənilər
gözlənilmədən fərariliyə başlamışdılar. Qaçanları təqib edən mücahidlər
onlardan xeylisini qılıncdan keçirmişdi. Erməni komandirlər Muşeq
Mamikonyan və Qriqori də Qədisiyyədə öldürülmüşdülər(Bünyadov, həmin
əsər, s. 72.). Alban knyazı Varaz Qriqor da III Yəzdigərdin tələbi ilə
İran ordusunda ərəblərə qarşı vuruşmaq üçün İraqa kiçik bir alban hərbi
dəstəsi göndərmişdi. Bu dəstənin başçılığına 20-25 yaşında gənc olan
ikinci oğlu Cavanşiri təyin etmişdi. Döyüşdə üç dəfə yaralanan Cavanşir
Fərat çayını keçib qurtula bilmişdi(Moisey, həmin əsər, s. 118.).
Qədisiyyə zəfərindən sonra Səd ibn Əbu Vəqqasın ordusu Dəclə çayını
keçib Sasanilərin paytaxtı Mədain şəhərini mühasirəyə almışdılar.
Şəhərdə kiçik bir hərbi dəstədən başqa heç kim qalmamışdı. Mücahidlər
şəhəri demək olar ki, müqavimətə rast gəlmədən almışdılar. Sasani
şahının sarayına gələn Səd ibn Əbu Vəqqas Qurani Kərimin Duxan surəsinin
25-28-ci ayələrini oxuyaraq saraya daxil olmuşdu: «Onlar neçə-neçə
bağlar, çeşmələr qoyub getdilər. Neçə-neçə əkinlər, gözəl yerlər. Və
zövq aldıqları neçə-neçə nemətləri tərk etdilər. Bu belədir və onlara
başqa bir milləti varis etdik». Sasani imperiyasının 3 trilyon dirhəmlik
(gümüş pul) xəzinəsi də mücahidlərin əlinə keçmişdi(İbn Kəsir,
əl-Bidayə, c. VII, s. 111-112.). Mədaindən qaçan əsgərlərini Cəlula
adlı yerdə toplayan III Yəzdigərd (632-651) ordunun başına Mehran adlı
bir nəfəri təyin edib özü Hulvan şəhərinə getmişdi(İbn Kəsir, əl-Bidayə,
c. VII, s. 116.). H.16/m.637-ci ilin payızında Cəlulada toplanan Sasani
ordusu Haşim ibn Utbənin başçılıq etdiyi mücahidlər tərəfindən
məğlubiyyətə uğratıldı(Zekeriya Kitarçı, Yeni islam tarihi və türkler,
Konya 1995, s. 229.). H.17/m.638-ci ildə Səd ibn Əbu Vəqqas, Əbu
Musa əl-Əşari və İyaz ibn Ğanəmin komandanlıq etdikləri hərbi dəstələr
əl-Cəzirəni fəth etmişdilər. Ömər ibn Xəttabın əmri ilə əl-Cəzirə
qəsəbəsi əyalət mərkəzi və İyaz ibn Ğanəm də bu əyalətə vali (canişin)
təyin edilmişdi. Malatya şəhərindən Şimali Afrikaya qədər olan
məmləkətlər bu əyalətə daxil edilmişdi. İyaz ibn Ğanəm Yərmuk
müharibəsinin qəhrəmanlarından idi. O, valiliyə başlayandan sonra
müxtəlif istiqamətlərdə fəth hərəkatını davam etdirmiş, Diyarbəkir,
Urfa, Hərran kimi Şimali Mesopatamiyanın (Kürdüstan) bir sıra
şəhərlərini fəth etmişdi(Əbu Abdullah Muhəmməd ibn Ömər əl-Vaqidi,
Fütuh-uş-Şam, Beyrut (tarixsiz), s. 175-181.). Bu şəhər əhaliləri ilə
əhdlər bağlanmış və yerli əhali cizyə ödəmək şərtini qəbul etmişdi. Daha
sonra İyaz ibn Ğanəm Osman ibn Əbul-Əsi mücahidlərin komandanlığına
təyin edərək Ermənistanın fəth edilməsi təlimatını verdi. Qısa çəkən
döyüşdən sonra ermənilər təslim olmuş və hər ev başına ildə bir dirhəm
cizyə ödəmək şərtini qəbul etmişdilər(İbn Kəsir, əl-Bidayə, c. VII, s.
126.). İyaz ibn Ğanəmin əmri ilə müsəlman əsgərlər Bidlisin dağ
keçidlərindən keçərək Van gölünün şimalından Azərbaycan torpaqlarına
girmişdilər(Vaqidi, Fütuh-uş-Şam, s. 175-181.). Bu hadisə haqqında
irəlidə ətraflı məlumat veriləcək. Sasani imperiyasının kədərli
aqibəti talesiz gənc şahı Mədaindən qaçıb İranın qərbindəki şəhərlərdə
dərbədər gəzməyə məcbur etmişdi. O, ətraf əyalətlərin canişinlərinə
fərman göndərərək dağılmış imperiya ordusunu birləşdirməyə
çalışırdı(Zərrinkub, həmin əsər, s. 392.). III Yəzdigərd h.17/m.638-ci
ildə Əhvaz və Fars əyalətlərinin əhalisinə müraciət edərək, onları
ərəblərlə müharibədə lazımi kimi iştirak etmədikləri üçün qınamışdı.
Bundan sonra həmin əyalətlər müharibə üçün ciddi hazırlıqlar görməyə
başlamışdılar. Xəlifə Ömər ibn Xəttab (r.a) bundan xəbərdar olan kimi
Kufə valisi Səd ibn-ul-Asa aşağıdakı məzmunda məktub yazdı: «Neman ibn
Muqarrinin əmrinə böyük ordu ver və Əhvaza Hürmüzanla döyüşmək üçün
göndər. Əmri dərhal yerinə yetir». Səd Nemanı böyük bir ordu ilə yola
saldı. Bundan başqa Ömər ibn Xəttab Bəsrədə olan Əbu Musa əl-Əşariyə də
məktub yazaraq yanındakı mücahidlərlə Əhvaza, Neman ibn Muqarrinə köməyə
getməsini əmr etdi. Hürmüzanın sərkərdəlik etdiyi ordunu Neman ibn
Muqarrin Əhvaz ətrafında məğlubiyyətə uğratdı. Hürmüzan qaçıb Tustər
qalasına sığındı və qalanın müdafiəsini möhkəmlətdi. Müsəlmanlar Tustər
qalasını mühasirəyə aldılar. Bir müddət sonra qaladakılardan biri Əbu
Musa ilə əlaqə quraraq şəhərin gizli girişini ona bildirdi. Mücahidlər
bir gün sübh namazı vaxtı gizlicə şəhərə girdilər və qapıları açaraq
İslam ordusunun şəhərə girməsini təmin etdilər. Beləcə Tustər fəth
olundu. Çox sayda sasani əsgəri, o cümlədən Hürmüzan da əsir alındı.
Hürmüzan Sasani ailəsinin yaxın qohumu idi. O, əsirlikdə ikən İslam
dinini qəbul etmişdi. Ömər ibn Xəttab onu azad edərək özünün müşaviri
vəzifəsinə təyin etmişdi(İbn Kəsir, əl-Bidayə, c. VII, s. 140-143.).
Sasani ordusu üzərində ard-arda qazanılan qələbələr bu imperiyanın
əslində zənn edildiyi qədər qüdrətli olmadığını üzə çıxarmışdı. Bundan
sonra hərbi səfərlər nizamlı və planlı fütuhata dönməyə başlamışdı(Uçar,
həmin əsər, s. 63.). Ömər bin Xəttabın xəlifəliyinin ilk illərində
aparılan hərbi əməliyyatların əsas məqsədi İraqı fəth etmək idi. Xəlifə
müsəlmanların İranın mərkəzi əyalətlərinə girmələrinə izn vermirdi. O,
bu məsələdə çox diqqətli davranırdı. Gənc İslam dövlətini və
müsəlmanları təhlükəyə atmaqdan ehtiyat edirdi. Amma Əhnəf ibn Qeys və
digər sərkərdələrin məlumatlarını dinlədikdən sonra xəlifə III Yəzdigərd
və ətarfındakıların tamamən ihma edilməsinə qərar verdi. Bununla
yanaşı, müharibələrdə alınan saysız-hesabsız qənimət bədəvi ərəb
qəbilələrindən gələn könüllüləri müharibəni İranın mərkəzi və şimali
əyalətlərində davam etdirməyə təşviq edirdi(Təbəri, Tarix-i Təbəri, c.
V, s.1975; İbn Kəsir, əl-Bidayə, c. VII, s. 145; Bünyadov, həmin əsər,
s. 85.). H.19/m.640-cı ildə Cərir ibn Abdullah əl-Bəcəlinin
komandanlığında böyük bir ordu Cəluladan Hulvana doğru yola çıxdı. III
Yəzdigərd bundan xəbər tutub Hulvandan İsfahana getdi. Cərir ibn
Abdullah Hulvanı müqavimətsiz, sülh yolu ilə təslim aldı. Şəhər əhalisi
ilə canları və mallarının toxunulmazlığına zəmanət verərərk əhd
bağladı(Bəlazuri, Fütuh-ul-Büldan, c. II, s. 89; İbn Kəsir Hulvanın
h.21/m.642-ci ildə Nəhavənd müharibəsindən sonra fəth edildiyini qeyd
edir. Bax: əl-Bidayə, c. VII, s. 200.). Müsəlmanlarla, belə demək
mümkündürsə, gizlənqaç oynayan III Yəzdigərd İsfahandan imperiyanın dörd
tərəfinə fərmanlar göndərərək iranlıları müharibəyə çağırırdı. O, hətta
vassal dövlətlərdən də öz qüvvələrini köməyə göndərməyi tələb etmişdi.
Bu əsnada Kufə valisi olan Əmmar bin Yasir (r.a.) Mədinəyə məktub
yazaraq Sasani şahının fəaliyyətləri haqqında xəlifəyə məlumat vermişdi.
Ömər ibn Xəttab məktubu alan kimi özünün müşavirə məclisini topladı.
Xəlifə Sasanilərlə vuruşmaq üçün böyük bir ordu toplanmasını və bu
ordunu baş komandanlığına Neman ibn Muqərrinin təyin edilməsini qərara
aldı. Xəlifə Bəsrə, Şam və Əmmandakı ordu komandirlərinə də fərman
göndərərək qısa müddətdə öz əsgərləri ilə Cündi Şapura gedib Neman ibn
Muqərrinin ordusu ilə birləşməyi əmr etdi. Beləcə bu müəzzəm ordunun baş
komandanlığına Neman ibn Muqərrin, avanqard qüvvələrin başına onun
qardaşı Nueym ibn Muqərrin, digər qardaşı Suveyd ibn Muqərrin sağ cinah
qüvvələrinin başına, Huzeyfə ibn-ul-Yəman sol cinah qüvvələrinin başına,
ordunu arxadan qoruyan dəstənin komandirliyinə Mucaşi ibn Məsud təyin
edildilər. Bu orduda Muğirə ibn Şubə, Cərir ibn Abdullah, xəlifənin
oğulları Abdullah ibn Ömər və Ubeydullah ibn Ömər, Əmr ibn Madikərib və
digər bir çox səhabələr də vardılar. Sasanilərin birləşmiş ordusuna isə
məşhur sərkərdə Mərdanşah Hörmüzd başçılıq edirdi(İbn Kəsir, əl-Bidayə,
c. VII, s. 180-187; Zərrinkub, həmin əsər, s. 392-394.).
H.21/m.642-ci ilin yayında iki ordu Həmədanla İsfahan arasında yerləşən
Nəhavənd şəhəri yaxınlığında qarşı qırşıya gəldilər. Çərşəmbə günü
başlayan müharibə üç gün davam etmişdi. Bu misli görünməmiş döyüşdə qan
su yerinə axmışdı. O dərəcədə qanlı döyüş olmuşdu ki, insanlar və atlar
döyüş meydanındakı qandan ötrü ayaq üstə dayana bilmirdilər, sürüşüb
yıxılırdılar. Cümə günü işa namazı vaxtı döyüş müsəlmanların parlaq
qələbəsi ilə bitmişdi. Döyüş meydanında 30 min Sasani əsgərinin cəsədi
qalmışdı. Mücahidlərdən də çox sayda şəhid olan vardı. İslam ordusunun
baş komandanı Neman ibn Muqərrin də şəhid olmuşdu(İbn Kəsir, əl-Bidayə,
c. VII, s. 196-199; Zərrinkub, həmin əsər, s. 394; Kitapçı, həmin əsər,
s. 230; Numani, həmin əsər, c. I, s. 268.). Xəlifə Ömər ibn Xəttab Neman
ibn Muqərrinin şəhid olduğu xəbərini eşidəndə çox kədərlənmiş və göz
yaşlarını saxlaya bilməmişdi. Nəhavənddəki məğlubiyyətdən sonra
Sasani ordusu bir daha özünə gələ bilmədi və nəhəng imperiya sürətlə
yıxılmağa başladı. İranlılar qalalara qapanaraq fərdi qaydada müqavimət
göstərməyə başladılar(Numani, həmin əsər, c. I, s. 268; Bünyadov, həmin
əsər, s. 71.). İslam tarixində Nəhavənddə qazanılmış zəfər
Fəth-ul-fütuh (fəthlər fəthi) yəni zəfərlər zəfəri adlandırılmışdır.
Belə ki, bu zəfərdən sonra ərəblər İranı başdan-başa, demək olar ki,
ciddi bir maneəyə rast gəlmədən fəth etmişdilər. Ömər ibn Xəttab III
Yəzdigərdin müqavimət göstərmək üçün yenidən əsgər toplamasının
qarşısını almaq üçün müsəlman hərbi birləşmələrinə İranın müxtəlif
əyalətlərinə yürüşlər təşkil edərək əhalini itaət altına almaq və
Yəzdigərdə kömək etməkdən çəkindirməyi əmr etmişdi(Zərrinkub, həmin
əsər, s. 394; Numani, həmin əsər, c. I, s. 268.). Nəhavənd
zəfərindən sonra Ömər ibn Xəttab bir gün Tustər qalası fəth edilərkən
(638) əsir düşmüş, daha sonra İslamı qəbul edərək xəlifənin müşaviri
vəzifəsinə təyin edilmiş iranlı sərkərdə Hürmüzana(İbn Kəsir, əl-Bidayə,
c. VII, s. 140-143.) belə bir sual vermişdi: «Yeni fəthlərə Fars
əyalətindən, Azərbaycandan, yoxsa İsfahandan başlayaq?». Hürmüzan belə
cavab verir: «Fars və Azərbaycanın hər biri bir qanaddır, İsfahan isə
başdır. Qanadlardan birini kəssən digəri öz işini görər. Başı kəssən hər
iki qanad da düşər»(Təbəri, Tarix-i Təbəri, c. V, s. 1966.).
Nəhavənd zəfərindən qısa müddət sonra xəlifə Ömər (r.a) Kufə valisi
Əmmar bin Yasirə məktub yazaraq mücahid komandirlərindən Abdullah ibn
Abdullah əl-Ənsarini təlimatlandırmağı əmr etdi. Fərmanda belə
deyilirdi: «Əmrin altındakı əsgərlə birlikdə İsfahana doğru hərəkət et.
Ziyad ibn Hənzələ sənin yerinə Kufədə qalıb müdafiə ilə məşğul olsun.
Abdullah ibn Varəqə ər-Riyahini avanqard qüvvələrə komandir təyin et.
Abdullah ibn Varəqə əl-Ənsarini və İsmət ibn Abdullahı da sağ və sol
cinah komandanlığına təyin et». Abdullah ibn Abdullah əl-Ənsari dərhal
xəlifənin əmrini yerinə yetirməyə başladı və ordusu ilə İsfahana
yaxınlaşdı. İsfahan hakimi Fədusfan qaladan çıxıb Abdullah ibn Abdullah
əl-Ənsarinin düşərgəsinə gəldi və əhd bağlayaraq İsfahanı müsəlmanlara
təslim etdi. Əhdə görə şəhər əhalisindən kim istəsə köçüb gedəcək,
istəməyən isə şəhərdə qalacaqdı. Qalanların canları və mallarının
toxunulmazlığına, cizyə ödəmələri şərtilə, zəmanət verilmişdi. Köçüb
gedənlərin daşınmaz əmlakı isə müsəlmanlara veriləcəkdi(Yenə orada.).
Nəhavənd zəfərindən qısa müddət sonra fəth edilmiş Həmədan şəhərinin
əhalisi Qəqa ibn Əmr ilə bağladıqları əhdi pozaraq üsyan etmişdilər.
Xəlifə Ömər (r.a) Nueym ibn Muqərrinə məktub yazaraq öz ordusu ilə
Həmədana getməyi əmr etdi. Nueym qardaşı Suveyd ibn Muqərrinlə birlikdə
12 min nəfərlik ordu ilə Həmədana yürüş etdi. Şəhər əhalisi sülh təklif
edərək yenidən əhd bağlamağı tələb etdilər. Nueym onların istəyini
yerinə yetirərək əvvəlki şərtlərlə əhd bağladı və öz ordusu ilə şəhərə
girdi. Bu hadisələr baş verərkən Deyləm, Rey və Azərbaycan əhalisi
ərəblərlə vuruşmaq üçün öz qüvvələrini birləşdirmiş və müharibəyə
hazırlaşmışdılar. Azərbaycanlı əsgərlərə Qədisiyyədə öldürülən iranlı
sərkərdə Rüstəmin qardaşı İsfəndiyar Fərruxzad komandanlıq edirdi. Bu
müttəfiq ordusuna bizanslılar da köməyə gəlmişdilər. H.22/m.643-cü ildə
iki ordu Vac-i Ruz adlı yerdə qarşılaşdılar. Burada Nəhavənd döyüşü ilə
müqayisə edilə biləcək dərəcədə şiddətli vuruşma baş verdi və döyüş
İslam ordusunun qələbəsi ilə bitdi. Vaci Ruz döyüşündən sonra Ömər ibn
Xəttabın əmri ilə Nueym ibn Muqərrin Rey şəhərini mühasirəyə alaraq fəth
etmişdi(İbn Kəsir, əl-Bidayə, c. VII, s. 200-201; İbn əl-Əsir, əl-Kamil
fit-Tarix, c. III, s. 26-29.). III Yəzdigərdi təqib edən
mücahidlər onun sığınacaq tapdığı hər şəhəri və hər qalanı fəth etməyə
çalışırdılar. Həmədan və Reyin fəthindən sonra Sasani şahının şimala
gedərək Xəzər xaqanının yanında sığınacaq tapma ehtimalı da aradan
qaldırılmışdı. H.21/m.642 – h.23/m.644-cü illərdə İsfahan,
Təbəristan, Fars, Kirman, Sistan və Xorasan əyalətlərinin fəth edilməsi
ilə İran demək olar ki, tamamilə müsəlmanların əlinə keçmiş, beləcə
qocaman Sasani imperiyası tarix səhnəsindən silinib getmişdi(Kitapçı,
həmin əsər, S. 230.). Azərbaycana təşkil olunmuş ilk hərbi səfərlər və İyaz ibn Ğanəm
I xəlifə Əbu Bəkr (r.a.) h.13-cü ilin cəmadi-əl-axir ayının 22-sində
(27 iyul 634) çərşəmbə axşamı günü vəfat etmişdi və həmin gün Ömər ibn
Xəttab (r.a.) Allah Rəsulunun (s.a.v.) II xəlifəsi vəzifəsinə möminlərin
yekdil qərarı ilə seçilmişdi. Onun xəlifəlik müddəti İslam tarixinin
qızıl dövrü kimi qiymətləndirilə bilər. Belə ki, İran, İraq, Suriya,
İordaniya, Misir, Kürdüstan, Ermənistan, Gürcüstan, Azərbaycan və Şimali
Afrika kimi məmləkətlər onun dövründə fəth edilərək İslam dövlətinin
ərazisinə daxil edilmişdi(Kazıcı, həmin əsər, s. 33.).
H.18/m.639-cu ildə Ömər ibn Xəttab (r.a) Sasani əsgərlərinin harada
olursa olsun təqib olunması haqqında cəbhədəki müsəlman komandirlərə
fərmanlar göndərmişdi. Bu əmrlərə əsasən Kufə və ətrafında yerləşən
hərbi birləşmələr Azərbaycan, İsfahan və Rey istiqamətində hücuma
keçmişdilər(Təbəri, Tarix-i Təbəri, c. V, s.1960.). Bu hərbi
əməliyyatlar kəşfiyyat xarakteri daşımaqla yanaşı, ərəblərin Azərbaycan
torpaqlarına ilk gəlişləri idi. Bu hərbi səfərlərin xarakteri və
məqsədləri haqqında əvvəlki bölmələrdə yazmışdıq. Mənbələr bu təqib
əməliyyatlarında iştirak edən ordular və komandirlər haqqında ətraflı
məlumat vermir. Amma Azərbaycana təşkil olunmuş ilk səfər haqqında orta
əsrlərdə yaşamış müsəlman tarixçi Əbu Abdullah Muhəmməd ibn Ömər
əl-Vaqidi öz əsərində məlumat vermişdir. Daha əvvəl də qeyd etdiyimiz
kimi İyaz ibn Ğanəm, Əbu Musa əl-Əşəri, Səd ibn Əbu Vəqqasın əmri
altındakı mücahidlər əl-Cəzirəni fəth etmişdilər(İbn Kəsir, əl-Bidayə,
c. VII, s. 126. İbn Kəsir, bu orduların Urfa, Hərran, Ərməniyyəni fəth
etdiyini və cizyə vermələri şərtiylə yerli əhali ilə əhd bağlandığını
qeyd edir.). Ömər ibn Xəttabın əmri ilə əl-Cəzirə qəsəbəsi əyalət
mərkəzi və İyaz ibn Ğanəm də bu əyalətə vali (canişin) təyin edilmişdi.
Malatya şəhərindən Şimali Afrikaya qədər olan məmləkətlər bu əyalətə
daxil edilmişdi. İyaz ibn Ğanəm Yərmuk müharibəsi qəhrəmanlarından idi.
O, valiliyə başlayandan sonra müxtəlif istiqamətlərdə fəth hərəkatını
davam etdirmiş, Diyarbəkir, Urfa, Hərran kimi şimali Mesopatamiyanın
(Kürdüstan) bir sıra şəhərlərini fəth etmişdi(Vaqidi, Fütuh-uş-Şam, s.
175-181.). İyaz ibn Ğanəmin əmri ilə müsəlman əsgərlər Bidlisin dağ
keçidlərindən keçərək Van gölünün şimalından Azərbaycan torpaqlarına
girmişdilər(Vaqidi, Fütuh-uş-Şam, s. 175-181; Əhməd ibn Əbu Yəqub
əl-Yəqubi, Tarix-i Yəqubi, Beyrut 1960, c. II, s. 150.). İyaz ibn
Ğanəm Van gölünün şimalında yerləşən Əxlat qalasından hərbi baza kimi
istifadə etmiş və Ərməniyyə vilayətindəki bir çox qala və şəhərləri fəth
etmişdi. Bu hərbi əməliyyatlar vaxtı onun əmri altındakı əsgərlər
Azərbaycanın cənub-qərbindəki üç böyük şəhəri: Xoy, Səlmas, Urmiya və
ətraf əraziləri zəbt etmişdilər. Bu üç şəhərin xalqı, çox azı istisna
olmaqla, İslam dinini qəbul etmişdilər. İyaz ibn Ğanəm oraya insanlara
Quranı və İslam dinini öyrətmək üçün müəllimlər təyin etmiş, özü isə
əsgərləri ilə birlikdə əl-Cəzirəyə qayıtmışdı. Ərəblər Azərbaycana
təşkil etdikləri hərbi səfərlərdə bir daha bu yoldan istifadə
etməmişdilər. Belə ehtimal etmək mümkündür ki, yüksək dağ silsilələri
arasından keçən bu yollar səhra milləti olan ərəblər və onların əsas
nəqliyyat vasitələri olan dəvələrin hərəkəti üçün əlverişli deyildi.
Belə ki, Həmədan, Rey, Zəncan kimi şəhərlər fəth edildikdən sonra
Azərbaycana aparan cənub yolu açılmış və yuxarıda haqqında danışdığımız
güzərgah öz əhəmiyyətini itirmişdi. Xoy, Səlmas və Urmiya əhalisinin
İslam dininə meyilli olduğuna baxmayaraq, bu fəth hərəkatı müvəqqəti
olmuş və bir neçə il sonra Utbə ibn Fərqəd həmin şəhərləri ikinci dəfə
fəth etmişdi. İyaz ibn Ğanəm və Utbə ibn Fərqədin Urmiya, Səlmas və Xoyu fəthi
Utbə ibn Fərqəd əs-Suləmi h.20/m.639-cu ildə xəlifə Ömər ibn Xəttabın
əmri ilə kufəli əsgərlərin başında Fərat çayı boyunca şimal
istiqamətində hərəkətə keçərək çayın qərb və şərq sahillərini və Mosul
şəhərini fəth etmişdi. Mosuldan şimal- şərqə istiqamət alan Utbə ibn
Fərqəd Azərbaycan torpaqlarına daxil olmuş və Urmiya şəhərini zəbt
etmişdi. Urmiya gölünün qərb sahili ilə şimala irəliləyən İslam ordusu
Səlmas və Xoy şəhərlərini də fəth etmişdi. Utbə ibn Fərqədin əsgərləri
burada məğlubiyyətə uğratdıqları Sasani ordusundan külli miqdarda
qənimət almışdılar(Bəlazuri, Fütuh-ul-Büldan, c. II, s. 150-151.). Huzeyfə İbn-ul-Yəmanın Ərdəbili fəthi
Nəhavənd döyüşündən (642) bir müddət əvvəl Səd ibn Əbu Vəqqasın yerinə
Kufə valiliyinə təyin olunmuş Muğirə ibn Şubə vəzifəyə başladıqdan sonra
xəlifənin məktubunu Huzeyfə ibn-ul-Yəmana (r.a.) çatdırmışdı. Bu vaxt
artıq Nəhavənd döyüşü bitmiş və Huzeyfə ibn-ul-Yəman öz əsgərləri ilə
birlikdə Nəhavənd yaxınlığındakı hərbi düşərgədə idi. Ömər ibn Xəttab
məktubda Huzeyfə ibn-ul-Yəmana Azərbaycana hərbi səfərə çıxmağı əmr edir
və onu Azərbaycan valiliyinə təyin etdiyini yazırdı. Nəhavənddən hərbi
yürüşə başlayan Huzeyfə ibn-ul-Yəman Azərbaycanın cənub-şərqində
yerləşən Ərdəbil şəhəri ətrafına çatmışdı. O dövrdə Ərdəbil Cənubi
Azərbaycanın paytaxtı sayılırdı. Belə ki, Sasani canişini bu şəhərdə
yaşayırdı. Canişin Bacərvan, Şiz, Miyanəc və.s şəhərlərdən topladığı
ordu ilə Huzeyfə ibn-ul-Yəmanın ordusunu qarşıladı. Ərdəbil yaxınlığında
baş vermiş müharibə müsəlmanların zəfəri ilə bitmişdi. Döyüşdən sonra
Huzeyfə ibn-ul-Yəman ərdəbillilərlə əhd bağlamıdı. Əhdə görə şəhər
əhalisindən heç kim öldürülməyəcək, əsir alınmayacaq və məbədlər
dağıdılmayacaqdı. Bunun əvəzində əhali illik 800 min dirhəm cizyə
ödəməyi qəbul etmişdi. Huzeyfə ibn-ul-Yəman öz əsgərləri ilə Ərdəbildən
Xəzər dənizi sahili boyunca şimala doğru hərəkət edərək Muğana gəlmiş,
burada müqavimət göstərənlər məğlubiyyətə uğradılmış və yerli əhali ilə
əhd bağlanmışdı(Bəlazuri, Fütuh-ul-Büldan, c. II, s. 139-140. (Ərdəbil
Nəhavənd zəfərindən sonra fəth edilmişdi. H.22/m.643-cü ildə isə Utbə
ibn Fərqəd Huzeyfənin yerinə Azərbaycan valiliyinə təyin edilmişdi. Buna
görə də ehtimal ki, Ərdəbil h.21/m.642-ci ilin sonu, h.22/m.643-cü ilin
əvvəlində fəth edilmişdi)). Bukeyr ibn Abdullah əl-Leysinin səfəri və Gərmizan döyüşü
H.21/642-ci ildə Həmədanı ikinci dəfə fəth edən Nueym ibn Muqərrin
əl-Muzni buradan Reyə getmişdi. Reyə getməmişdən əvvəl o, Vac-i Ruz
döyüşündə iştirak etmiş mücahidlərin komandirlərindən biri olan Bukeyr
ibn Abdullah əl-Leysini öz dəstəsi ilə Hulvanda qalmağı əmr etmişdi. Bir
müddət sonra xəlifə Ömər (r.a) Bukeyr ibn Abdullah və Utbə ibn Fərqəd
Azərbaycana gedərək buradakı Sasani ordusunun qalıqlarını təmizləmək
əmrini verdi. Əmrnaməyə görə Bukeyr ibn Abdullah Hulvandan şimal
istiqamətinə hərəkət edəcəkdi. Öz ordusu ilə Mosulda olan Utbə ibn
Fərqəd isə şəmal-şərqə doğru gedəcək, beləcə iki ordu Azərbaycanın
mərkəzinə doğru irəliləyərkən yolda birləşəcəkdilər(Təbəri, Tarix-i
Təbəri, c. V, s. 1961.). Sasanilərin sərkərdələrindən biri olan
İsfəndiyar Fərruxzad Azərbaycanın müxtəlif şəhərlərindən əsgər toplamağa
başlamış və ərəblərlə vuruşmaq üçün müharibə hazırlıqlarına başlamışdı.
Kəşfiyyatın bu xəbəri gətirməsindən sonra Bukeyr yürüşü dayandıraraq
Mədinəyə, Ömər ibn Xəttaba ətraflı məlumat vermiş və əlavə qüvvə
istəmişdi. Ömər ibn Xəttab Nueym ibn Muqərrinə məktub yazaraq Simak ibn
Xərəşə əl-Ənsarini öz əsgərləri ilə Bukeyrə köməyə göndərməsini əmr
etmişdi. Bu vaxt Reyin mühasirəsi ilə məşğul olan Nueym öz qüvvələrini
parçalamamaq üçün xəlifənin əmrini dərhal yerinə yetirə
bilməmişdi(Təbəri, Tarix-i Təbəri, c. V, s. 1979; Bələmi, Tarix-i
Qozide-yi Bələmi, Məşhəd 1373, s. 110.). Bu səbəbdən də Bukeyr ibn
Abdullah İsfəndiyarın ordusuna qarşı öz ordusu ilə vuruşmağa məcbur
olmuşdu. Gərmizan dağ silsiləsi yaxınlığında baş vermiş şiddətli döyüş
ərəblərin qələbəsi ilə nəticələnmişdi. İsfəndiyar Fərruxzad əsir
alınaraq Bukeyr ibn Abdullahın yanına gətirilmişdi(İbn əl-Əsir, əl-Kamil
fit-Tarix, c. III, s. 27; Təbəri, Tarix-i Təbəri, c. V, s. 1979;
Bələmi, Tarix-i Qozide-yi Bələmi, s. 110;İbn Kəsir, əl-Bidayə, c. VII,
s. 202-203.). Bukeyr İsfəndiyarla söhbət edərkən İsfəndiyar ondan
soruşmuşdu: «Sən müharibəni çox sevirsən, yoxsa sülhü?» Bukeyr «Sülhü
daha çox sevirəm» deyə cavab verəndən sonra İsfəndiyar ona «Elə isə məni
öldürtmə, əgər sən məni öldürtsən azərbaycanlılar səninlə əhd
bağlamayacaqlar, dağlara qalxıb müqaviməti davam etdirəcəklər». Bukeyr
ibn Abdullah onun bu təklifini qəbul etmişdi(Təbəri, Tarix-i Təbəri, c.
V, s. 1979; İbn Kəsir , əl-Bidayə, c. VII, s. 203.). Döyüş bitəndən
bir neçə gün sonra Simak ibn Xərəşə öz əsgərləri ilə birlikdə Bukeyrin
olduğu yerə gəlib çatmışdı. Utbə ibn Fərqədin də gəlib çatmasından sonra
bu üç sərkərdənin əmrindəki mücahidlər bir neçə qala istisna olmaqla,
Cənubi Azərbaycanı tamamən ələ keçirmişdilər. Cənubi Azərbaycanın fəth
edilməsindən sonra Bukeyr ibn Abdullah xəlifə Ömərə məktub yazaraq bütün
baş vermiş hadisələri təfərrüatı ilə ona bildirmişdi. Ömər ibn Xəttab
Bukeyrə yazdığı cavabda fəth olunmuş ərazilərin idarə olunması işini
Utbə ibn Fərqədə tapşırmasını və Simak ibn Xərəşənin də öz əsgərləri ilə
Utbənin əmrinə tabe olmasını, Bukeyr ibn Abdullahın isə öz ordusu ilə
Bab-ul-Əbvaba (Dərbənd) doğru irəliləməsini əmr etmişdi. Xəlifənin cavab
məktubun alan Bukeyr İsfəndiyarı Utbənin yanında qoyaraq şimala doğru
yürüşə başlamışdı(İbn əl-Əsir, əl-Kamil fit-Tarix, c. III, s. 28;
Təbəri, Tarix-i Təbəri, c. V, s. 1980; İbn Kəsir, əl-Bidayə, c. VII, s.
203. İbn Kəsir, bu hadisələri nəql edərkən Vaqidi və Əbu Maşərin
Azərbaycanın h.22/m.643-cü ildə fəth edildiyi fikri üzərində ittifaq
etdiklərini, İbn Cərir ət-Təbəri və digər klassik dövr müsəlman
tarixçilərin də bu fikri doğru olaraq qəbul etdiklərini yazır.).
Utbə ibn Fərqədin Azərbaycan valiliyinə təyin edilməsi. İsfəndiyar
Fərruxzadla bağlanan əhd və Azərbaycan əhalisinə verilən əmannamə
643-cü ilin əvvəllərində xəlifə Ömər (r.a) Ərdəbil və Muğan fatehi
Huzeyfə ibn-ul-Yəmanın yerinə Utbə ibn Fərqədi Azərbaycan ümum valiliyi
vəzifəsinə təyin etmişdi. Həmin il Şəhrəzurdan Ərdəbilə gələn Utbə ibn
Fərqəd yerli əhalinin Huzeyfə ilə bağladıqları əhdin şərtlərinə əməl
etmədiklərini, şəhər ətrafı ərazilərdə yaşayanların isə üsyan edərək
məmurları qovduqlarını gördü. Bu səbəbdən də Utbə ibn Fərqəd, Əmr ibn
Utbənin əmri altındakı əsgərlərlə həmin ərazilərə yürüşə çıxdı. Üsyan
yatırılandan sonra ərdəbillilərlə bağlanmış əhd təzələndi və əvvəlki
şərtlərlə yerli əhali cizyə ödəməyi qəbul etdilər(Bəlazuri,
Fütuh-ul-Büldan, c. II, s. 140-141.). Ordusu Gərmizanda
məğlubiyyətə uğrayıb, özü də əsir olaraq ərəblərin əlinə keçən
İsfəndiyar, Gərmizan döyüşündə iştirak edib sağ qalan qardaşı Bəhram
Fərruxzad ümid bəsləyirdi. Bəhram döyüşdən sağ qurtulandan sonra
parçalanıb ətrafa dağılışmış əsgərlərini toplamağa başlamışdı. O, eyni
zamanda yerli əhaliyə müraciət edərək könüllülər toplayırdı. Yeni
ordusunu hazırlayıb başa çatdıran Bəhram dərhal Utbə ibn Fərqədin ordusu
ilə qarşılaşmaq üçün yürüşə çıxmışdı. Cənubi Azərbaycanın mərkəzi
vilayətlərindən birində baş verən döyüşdə ərəblər qalib gəlmişdilər.
Bəhramın ordu topladığı xəbərini eşidəndən sonra Bukeyr ibn Abdullah
Dərbəndə yürüşünü təxirə salıb Muğanda gözləməyə başlamışdı.
Müsəlmanların döyüşü zəfərlə bitirdikləri xəbərini alandan sonra o,
Dərbənd istiqamətində hərəkətə keçmişdi. Qardaşının məğlub olduğunu
eşidəndən sonra İsfəndiyar əsirlikdən xilas olmaq ümidini itirərək Utbə
ibn Fərqədə müqavilə bağlamağı təklif etmişdi. Utbə onun bu istəyini
Mədinəyə, xəlifə Ömər ibn Xəttaba məktub yazaraq bildirmişdi. Xəlifənin
bu təklifi məmnuniyyətlə qarşılamasından sonra Cənubi Azərbaycan hakimi
İsfəndiyar Fərruxzad ilə Mədinə İslam dövlətinin Azərbaycandakı ümum
valisi Utbə ibn Fərqəd arasında müqavilə imzalanmış(Təbəri, Tarix-i
Təbəri, c. V, s. 1979; İbn Kəsir, əl-Bidayə vən-Nəhayə, c. VII, s. 203;
İbnul-Əsir, əl-Kamil fit-Tarix, c. III, s. 27-28;
Ardi : 5-ci Hissə
Fayl Olaraq Yüklə: 4.reshidiXelifeler_azerb.fethi.doc
4.reshidiXelifeler_azerb.fethi.pdf
Mobilo Telefonlar Üçün:
4.reshidiXelefeler_azerbaycaninFethi.jad
4.reshidiXelefeler_azerbaycaninFethi.jar
|