09:41 RAŞİDİ XƏLİFƏLƏR DÖVRÜNDƏ AZƏRBAYCANIN FƏTHİ-1 | |
Dr. ELNUR NƏSİROV. RAŞİDİ XƏLİFƏLƏR DÖVRÜNDƏ AZƏRBAYCANIN FƏTHİ Bu kitab müəllifi tərəfindən 1977-ci ildə Türkiyə Respublikası Səlcuq Unversiteti, İctimai Elmlər İnsitutunda Prof. Dr. Mikayıl Bayramın elmi rəhbərliyi altında magistr işi olaraq yazılmış və müdafiə edilmişdir.Prof. Dr. Əhməd Önkal və Prof. Dr.Zəkəriyyə Kitapçı bu əsərə müsbət rəy vermişlərdir. RAŞİDİ XƏLİFƏLƏR DÖVRÜNDƏ AZƏRBAYCANIN FƏTHİ-1 Ərəblərin yürüşləri ərəfəsində Azərbaycanda siyasi və ictimai vəziyyət Arran (Albaniya) və Mehranilər VII əsrin əvvəllərində bütün yaxın Şərq, eyni zamanda Zaqafqaziya bir-biriylə mübarizə aparan iki rəqib dövlət, Bizans və Sasani imperiyaları arasında bölüştürülmüşdü. Azərbaycanın cənubu tamamən, şimalı, yəni Arran (Albaniya) isə İrandan yarı asılı bir knyazlıq kimi öz mövcudiyyətini davam etdirirdi(Ziya Bünyadov. Azərbaycan VII-IX əsrlərdə, Bakı 1989, s. 39.). Zaqafqaziyanın siyasi, iqtisadi və mədəni həyatında mühüm yer tutan Albaniyanın siyasi təşəkkülü hələ e.ə IV əsrdə başlamışdı(Rəşid Göyüşov. Azərbaycan Arxeologiyası, Bakı 1986, s. 71.). 510-cu ildə, I əsrin ortalarından etibarən Arranda hökm sürən Arşaqi sülaləsinin bu ölkədəki hakimiyyəti sona çatmışdı. Qısa müddət ölkəni iranlı mərzubanlar idarə etmişdilər (510-629). VI əsrin sonu VII əsrin əvvəllərindən etibarən isə Albaniyada Mehranilər sülaləsi yüksəlməyə başlamışdı(Fəridə Məmmədova. Politiçeskaya istoriya i istoriçeskaya qeoqrafiya Kavkazskoy Albanii, Bakı 1986, s. 195.). İran şahı II Xosrov Pərviz (591-628) atası IV Hörmüzdün qatillərini cəzalandırmağa başlayanda saray münaqişələrində iştirak etmiş, Sasani sülaləsinə mənsub olan Mehran, 30 min ailəni də özü ilə birlikdə apararaq Arranın Uti vilayətinə gəlmişdi. Burada bir müddət qalıb Xəzərilərin ölkəsinə getmək istəyirdi. Onun bu fikrindən təşvişə düşən II Xosrov Mehrana aşağıdakı məzmunda bir məktub yazmışdı: «Qardaşım! Mənim sadiq qardaşım. Düşmən kimi məndən uzaqlaşma. Əgər sən mənimlə bir yerdə yaşamağı xoşlamırsansa, bu məktub sənə çatanda nə qədər yol getmişsənsə, Albaniyada yaşamaq üçün özünə bir o qədər torpaq götür». Mehran bu məktubu Girdiman vilayətində almışdı. O, yanındakı ailələri burada məskunlaşdırdı. Daha sonra o, Mehranavan şəhərini saldırmış və köçüb burada yaşamağa başlamışdı(Moisey Kalankaytuklu. Albaniya tarixi, (tərc. Z. Bünyadov), Bakı 1993, s. 101.). Mehran Albaniyanın 12 ən böyük feodalını öldürüb torpaqlarını ələ keçirdi. Onun nəticəsi Vardan Girdiman qalasını inşa etdirmişdi. O, Arranın ən böyük feodal sülaləsi olan Aranşahilərdən 60 nəfəri bir qonaqlıqda qılıncdan keçirdi. Yalnız bir nəfəri öldürtmədi, bu da öz kürəkəni Zərmehr idi. Beləcə Mehrani ailəsi bütün Albaniyanı hakimiyyəti altına aldı. Vardan dağlarda yaşayan məğrur tayfa başçılarını da özünə müti etdi(Eyni əsər, s. 101.). Mehranilərin Arrana gəlib yerləşmələri və qısa müddətdə siyasi təşəbbüsü ələ almaları tamamilə o dövrün siyasi vəziyyəti ilə əlaqədar idi. Çünki Arran Sasani imperiyasının şimal sərhədlərinin qorunmasında müstəsna strateji mövqeyə sahib idi. Təəssüflər olsun ki, yerli feodallar İran sarayının bu məkrli oyununu bir az gec dərk etmişdilər(F. Məmmədova. həmin əsər, s. 195-196). İran – Bizans
müharibələrində İranın üstünlüyünə, Qurani Kərimin də müjdələdiyi kimi,
(bax. Rum surəsi, 1-6) Bizans imperatoru Heraklın (610-641) Anadolu və
Zaqafqaziyada gerçəkləşdirdiyi uğurlu hərbi əməliyyatlar nəticəsində son
qoyuldu(Eyni əsər, s. 199.). Mehranilərdən Vardanın nəvəsi Varaz Qriqor
Heraklın Qafqaz səfəri əsnasında (623-628-ci illər) imperatorun
xeyir-duası ilə xristianlığı qəbul etmişdi. Varaz, heç şübhəsiz,
diofizit məzhəbini qəbul etmişdi. Çünki bizanslılar bu məzhəbə mənsub
idilər. Moisey Kalankaytuklu özü qatı monofizit olduğu üçün bu haqda
məlumat vermir. Çünki Varaz Qriqor, imperator Herakl Albaniyadan
gedəndən iki il sonra, yəni 630-cu ildə Alban yepiskopu Vironun
xeyir-duası ilə monofizitliyi qəbul etmişdi(Eyni əsər, s. 203-204.). Varaz Qriqorun Peroz, Yezud-Xosrov,
Varazman və Cavanşir adlı dörd oğlu var idi. Ondan sonra Mehrani taxtına
ikinci oğlu Cavanşir keçmişdi(Moisey, həmin əsər, s. 102.). Xəzərilər, Bizans və İran Xəzərilər
Xəzər türkləri haqqında erməni tarixi mənbələri III, Avropa
salnaməçiləri isə IV əsrdən etibarən məlumat verməyə başlamışdılar.
Bizanslı və ərəb müəlliflər xəzərilərdən bəhs edərkən onları türk
adlandırmışdılar. Xəzərilərin danışdıqları dil Volqa (Atil)
bolqarlarının dilinə çox bənzəyirdi(Abbasqulu Ağa Bakıxanov,
Gülüstani-irəm, Bakı 1951, s. 32.). Xəzərilər memarlıq və inşaat işlərində mahir idilər. Don çayı sahilindəki Sarkel qalasının qalıqları, Ukraynanın Xarkov şəhəri yaxınlığındakı Xaqan şəhərinin xarabalıqları, Rusiyanın Voronej vilayətindəki Xazariya adı ilə tanınan ərazi xəzərilərin bu işdə əldə etdikləri uğurlardan xəbər verir(Bakıxanov, həmin əsər, s. 32-33.). Səməndər, Bələncər və Atil xəzərilərin ən böyük şəhərləri idi. Paytaxt Atil şəhərində xaqanın bişmiş kərpicdən inşa edilmiş sarayı var idi. Xalq isə ağacdan tikilmiş evlərdə yaşayırdı(Emel Esin, İslamiyetten önceki türk kültürü, İstanbul 1978, s. 79-80.). Atil şəhəri eyni zamanda böyük ticarət mərkəzi idi. Ticarət gəmiləri Xəzər dənizinə tökülən Atil (Volqa) çayı boyunca üzərək şəhər limanına daxil olurdular. Şimaldan gələn ticarət gəmiləri də Atil çayından keçərək dənizə çıxır, Dərbənd, Xorasan və Bərdə limanlarına gedirdilər(Bakıxanov, həmin əsər, s. 33.). Alban müəllif Moisey Kalankaytuklu xəzərilərdən bəhs edərkən onları «qorxunc, geniş üzlü, kirpiksiz, qadın kimi uzun saçlı» deyə təsvir edir. Moisey xəzəriləri şimal xalqı adlandırır və belə deyir: «Bunlar (xəzərilər) əsgərlərimizə hücum edir, onlar keçib gedərkən əsgərlərimiz onların heybətli görünüşlərindən qorxuya düşürdülər. Onlar çox sərrast ox atırdılar, atdıqları oxlar selə bənzəyirdi». Moisey 628-ci ildəki xəzəri hücumundan bəhs edərkən deyir: «Dərbəndi alan xəzərilər dəniz dalğası kimi ölkəmizi basdılar»( Moisey, həmin əsər, s. 93.). Xəzər xaqanının on iki nəfərdən ibarət məşvərət məclisi var idi. Məclis üzvləri xristian, yəhudi və bütpərəst ola bilərdi. Xaqanın daima döyüşə hazır 40 min nəfərlik xüsusi qvardiyası var idi. Moskva, Novqorod və digər bütün slavyanlar xaqana vergi verirdilər(Bakıxanov, həmin əsər, s. 47; Kafesoğlu, həmin əsər, s. 47.). Xəzərilərin səmavi dinlərlə
tanış olmaları haqqındakı yayılmış fikrə görə VIII əsrin əvvəllərində
Xəzər xaqanı Bula yəhudiliyi qəbul etmişdir. 850-ci ildə isə xristianlıq
bu qövmün arasında yayılmağa başlamışdı(Yenə orada.). VII əsr Alban
salnaməçisi Moisey öz əsərində Albaniyadan bir çox missioner
təbliğatçının xristianlığı yaymaq üçün şimal xalqlarının yanına
getdiyini qeyd edir(Moisey, həmin əsər, s. 23.). Xəzər ölkəsinə gedib
buralarda xristianlığı yayan Qriqoris adlı bir təbliğatçı və dostları
burada yerli bir feodal tərəfindən 837-ci ildə öldürülmüşdür. Erməni
təbliğatçısı Mesrop Maştos da Albaniyaya, oradan da Xəzər ölkəsinə
gedərək bir çox insanın xristianlığı qəbul etməsinə vəsilə olmuşdur(Eyni
əsər, s. 32.). Mesrop 440-cı ildə ölmüşdür. Deməli xəzərilərin
xristianlığı qəbul etmələri hələ IV-V əsrlərdən başlamışdır. Əlbəttə ki,
xəzərilər bütünlüklə xristianlığı qəbul etməmişdilər. Fəqət ən azından
Albaniya sərhədlərinə yaxın bölgələrdə yaşayanlar, yəni missioner
təbliğatçıların fəaliyyət göstərdikləri ərazilərdə yaşayan türklər bu
səmavi dinlə tanış olmuş və müəyyən bir qismi bu dini mənimsəmişdi. Bəlazuri bu dövrdə, yəni
VII əsrin əvvəllərində Arran və Gürcüstanın xəzərilərin idarəsi altında
olduğunu və basqınlar vaxtı xəzərilərin İranın Dinəvər şəhərinə qədər
endiklərini qeyd edir(Əhməd ibn Yəhya əl-Bəlazuri, Fütuh-ul-Büldan,
İstanbul 1956, c. I, s. 313.). 628-ci lidə Xəzər xaqanı, oğlu Şad ilə birlikdə şəxsən rəhbərlik etdiyi ordusunu cənuba doğru yeritmişdi. Dərbənd qalası bu təchizatlı və çox-saylı ordunun qarşısında uzun müddət davam gətirə bilməmişdi. Xəzərilər Dərbənddə dəhşətli qırğın törətmişdilər. Moisey Dərbəndin işğalını təsvir edərkən belə deyir: «Onlar od tutmuş saman kimi bir küçədən girib o birindən çıxırdılar»(Eyni əsər, s. 92.). Arranın mərkəzinə doğru hərəkət edən xəzər ordusu daha sonra şimal-qərbə istiqamət götürərək gürcü torpaqlarına girmişdi. Burada imperator Heraklla görüşən xaqan Tiflisi mühasirəyə almışdı. Qış yaxınlaşdığı üçün mühasirə dayandırılmış və Xəzər hökmdarı Cebu xaqan Tiflisi ala bilmədən öz ölkəsinə qayıtmışdı. 629-cu ilin yayında Cebu xaqan ordusu ilə yenidən hərəkət edərək Albaniya və Gürcüstanı işğal etmişdi. O, Tiflisi alaraq talan etdirdi. Xaqanın oğlu Şad alban baş yepiskopu Vironu yanına çağıraraq onunla müqavilə bağlamışdı. Müqaviləyə görə Albaniya Sasanilərə ödədiyi vergini bundan sonra xəzərilərə ödəməli idi(Eyni əsər, s. 102-104.).
Bizans Xəzər – Bizans ittifaqı imperator Heraklın şərq siyasətinin əsas istiqamətini təşkil edirdi. O, daha əvvəl Qafqaz xalqları ilə İrana qarşı müqavilə bağlamışdı. Herakl Qafqazı İranla mübarizədə müharibə meydanı kimi istifadə edirdi. Bu Qafqaz xalqlarının xristian olması ilə nə qədər əlaqəli idisə, imperatorun öz müttəfiqi olan xəzərilərlə maneəsiz təmas vəziyyətində olmaq istəməsi ilə də bir o qədər əlaqəli idi. 623-cü ildə İranın mərkəzi əyalətlərinə qədər irəliləyən Herakl Qanzaka (Şiz) şəhərini ələ keçirərək buradakı atəşkahları təxrib etdirmişdi. İmperator bu uğurlu hərbi əməliyyatlardan sonra qışı Albaniya və Gürcüstanda keçirmişdi. O, Arran əhalisindən öz ordusunu saxlamağı tələb etmişdi. Əks təqdirdə albanları da məcusilərin aqibəti gözləyirdi. Bərdə yepiskopu Zaxariya vasitəçilik edərək Albaniya xalqını mümkün qətllərdən xilas etmişdi(Eyni əsər, s. 90.). Bizans ələ keçirdiyi ölkələrdə yəhudi və məcusilərə qarşı təzyiqləri gücləndirirdi(W. Barthold, İslam medeniyeti tarihi, İstanbul 1940, s. 20-21.). Bundan başqa Bizans sarayı, aralarındakı məzhəb fərqliliyindən ötrü daima şərq əyalətlərindəki xristianları sıxışdırırdı. Bu iki tərəf arasında kin və düşmənçiliyin qızışmasına səbəb olurdu(G. Ostroqorsky, Bizans devleti tarihi, Ankara 1981, s. 103; Şahin Uçar, Anadoluda İslam-Bizans mücadelesi, İstanbul 1990, s. 56.). Bu kimi səbəblərdən ötrüdür ki, hələ Herakl sağ ikən bizanslılar, Ön Asiya istisna olmaqla, bütün zəbt etdikləri əraziləri ərəblərə verməyə məcbur olmuşdular. Bizans imperatoru Heraklın (610-641) İrana qarşı apardığı mübarizə bütünlüklə faydasız görünürdü. İranlıları məğlub edərək o, müsəlman ərəblərin işini asanlaşdırmışdı. Çünki qısa müddət sonra onun Sasanilərdən aldığı ərazilərə İslam fütuhat dalğası yayılacaqdı(Barthold, həmin əsər, s. 21; Ostroqorsky, həmin əsər, s. 104.).
İran Sasanilər zəbt etdikləri ölkələrin siyasi istiqlaliyyətinə son qoyurdular. Azərbaycanda da eyni üsul tətbiq edilmişdi. Sasani şahları digər əyalətlərə olduğu kimi Azərbaycana da mərzubanlar (canişin) təyin edirdilər. Ölkənin bütün inzibati, hüquqi və hərbi hakimiyyəti mərzubanların əlində cəmləşmişdi. Ərdəbildə oturan Sasani mərzubanlar "Şahab” adlanırdı(Cavad Məşkur, Nəzər-e bə Tarix-i Azərbaycan, Tehran 1349, s. 123.). V əsrdən etibarən Sasani imperiyası dörd böyük
mərzubanlığa bölünmüşdü. Azərbaycan şimal mərzubanlığına daxil idi. Bura
Azərbaycandan başqa İberiya (Gürcüstan), Sisyan, Muğan, Deyləm,
Ermənistan və.s əyalətlər daxil idi(Bünyadov, həmin əsər, s. 40.). İctimai təbəqələr
arasındakı müxalifət və təfriqə, əsilzadələr arasındakı ixtilaf və
rəqabət, buna əlavə olaraq dini ziddiyyətlər Sasani imperiyasının məhv
olma təhlükəsini yaxınlaşdırmışdı(Ə. H. Zərrinkub, Tarix-i İran bəd əz
İslam, Tehran 1343, s. 176.). İctimaiyyət arasında
sabitlik və bərabərlik təmin edilməmişdi. Sasani imperiyasının əsası,
dayağı olan din və dövlət birliyi prinsipi, möbidlərin dövlət işlərinə
geniş surətdə qarışmasına qədər deformasiyaya uğramışdı. Bu deformasiya
elə bir səviyyəyə çatmışdı ki, iri torpaq sahibləri və əsilzadələr qeyz
və kinlərindən ötrü xristianlığı və ya hər hansı başqa bir dini qəbul
etməyə hər an hazır idilər(Zərrinkub, həmin əsər, s. 180.). 1.reshidiXelifeler_azerbaycanFethi.doc
1.reshidiXelifeler_azerbaycanFethi.pdf
1.reshidiXelifeler_azerbaycaninFethi.jad
1.reshidiXelifeler_azerbaycaninFethi.jar
| |
Bölmə: Mobil Kitablar | Baxılıb: 1201 | |